FLOR
0,-
Lukk
Handlekurven er tom

Subtotal: 0,-

Rask levering 2-4 dager - Fri frakt over 1.600,-

Historien om Flor

 

Historien om Flor. Bilde av Kristin Lemme, gründer av Flor.

 

Ideen blir født

Sensommeren 2011 ble idéen om å lage bedre arbeidsklær for damer til. Kristin, kaospilot og bonde under opplæring, kommer rett fra kontoret i hverdagskjole, for å sette opp et gjerde. «Hvorfor skal arbeidsklær være tunge, ukomfortable, store og uhåndterlige? Det går fint å arbeide i kjole, så lenge det er greit at den blir skitten». Slik ble idéen om å tenke annerledes rundt arbeidsklær for damer til. Idéen er født, men det skal ta noen år til før den blir realisert. På denne tiden arbeidet Kristin sammen med Torgunn, som hadde erfaring fra oppstart av andre klesmerker, mellom annet Kari Traa. De to begynte så vidt å leke med å realisere idéen i 2013, men den ble så satt på pause.

 

Fra idé til virkelighet – teamet blir til

I 2014 flytter Kristin til Lillehammer for å jobbe med Ungdoms-OL. Her blir hun kjent med Johan, som har ansvaret for curling-konkurransene. Han jobbet samtidig med Bondelaget, med ulike prosjekt for å holde kvinner lenger i landbruket. Da han fikk høre om ideen til Kristin ser de sammen muligheten for at Flor også kunne bidra inn til det samme. 1. januar 2017 ble selskapet Flor AS stiftet, og jobben med å utvikle klær kunne starte. Kristin tar med seg Torgunn, Johan og Patrik. Patrik har Kristin kjent gjennom freestyle-arrangementene på Voss, og han var også involvert i Ungdoms-OL 2016. Han har erfaring fra byggebransjen, og kjente umiddelbart igjen problemstillingen Flor ønsket å løse.

 

Startskuddet går - vi er endelig i gang

Flor fikk støtte fra Voss kommune, samt markedsavklaringsstøtte fra Innovasjon Norge. Dette gjorde at vi hadde råd til en prøvekolleksjon som kom høsten 2017. Våren 2018 vant Flor Nordea sin «Gründerjakt», og premien var en årslønn til gründeren. Dette gav Flor en gylden mulighet til å sette mer fart på prosjektet. Det var mye fram og tilbake i begynnelsen, og det å utvikle de klærne vi ønsket, viste seg å være komplisert. Til slutt var det en designer fra Voss, med moteutdanning fra København og Milano som kom oss til unnsetning. Ingrid Brandseth hjalp oss med å få hjem den første kolleksjonen, som kom i salg september 2018.

 

Kvinner i fokus, hver dag!

Gjennom våre kolleksjoner ønsker Flor å hylle arbeidskvinnen, og sikre at hun kan føle seg vel på jobb, enten hun befinner seg på et verksted, i barnehagen, i gulerotåkeren eller med en hammer i hånden. Ingen land i verden har større andel kvinnelige arbeidere på gårder, oljeplattformer, fiskebåter, verksteder og fabrikker som Norge. Dette er vi i Flor veldig stolte av, og ønsker å bidra til økt likestilling ved å ha fokus på arbeidsklær og rett utstyr til kvinner. Flor er også opptatt av å formidle arbeidsglede, og i alle plaggene står det «Godt jobba». På den måten får du skryt hver gang du henger fra deg klærne etter endt arbeidsøkt.

 

Produktutvikling og den «perfekte» kjeledressen

Kjeledressen var det plagget vi jobbet mest med. Kjeledress til damer er vanskelig å få behagelig, da strikken i livet ofte ødelegger. Vi ville lage en dress uten strikk, og vi hadde fem forskjellige prototyper før vi endelig landet på rett stramming. I april 2019 kom den, og siden har vi ikke sett oss tilbake. Det er veldig gøy når det kommer damer og forteller at de endelig har funnet sin arbeidsdress, og at de aldri kommer til å prøve noen andre. Ennå mer gøy er det når de som aldri bruker dress, prøver vår og tar den i bruk.

Produksjonsutvikling er en utfordring, ikke bare når en skal lage kjeledress. Vi har et godt samarbeid med fabrikken vår i Kina, men det betyr ikke at det er en strømlinjeformet vei fra idé til ferdig produkt. Heldigvis får vi stadig mer struktur, ved hjelp av gode støttespillere på produksjon og design. Vi ser også hvor viktig det er med innspill fra kunden, som er den som bruker klærne våre mest og hardest. Flor har flere plagg som er utviklet på en idé fra kunder, og det gjør plaggene mer brukertilpassede.

 

Fine kunder og gode ambassadører

Det har vært en strategi for Flor å bli kjent med mange folk. I begynnelsen var det kun landbruk vi fokuserte på, og vi jobbet for å bli kjent med organisasjonene. Det har vært en utrolig reise, og vi har blitt hjulpet frem av mange som har heiet på oss. Høsten 2018 kom Flor også inn som testprodukter i 15 Felleskjøpet-butikker. Dette var veldig viktig for Flor sin kjennskap ute i markedet. Det var en lærerik prosess, som varte til sommeren 2020.

Helt siden oppstarten, har Flor reist mye rundt i hele landet, og blitt kjent med bønder og andre kule damer. Norge er et fantastisk land! I 2020, samtidig med at koronaen kom, opplevde Flor stor vekst i nettbutikken. Da landet åpnet litt igjen, satte Eline og Kristin seg i bilen og dro rundt med små, smittevennlige popup-butikker. Da landet på nytt stengte ned i november, ble det arrangert live-butikker på Facebook. Flor har fra oppstarten av fått mange gode ambassadører som fremsnakker varemerket. Det setter vi utrolig stor pris på.

 

Nye plagg og nye bransjer står for tur

Underveis har Flor også lært at markedet av kvinner som trenger arbeidsklær er mye større enn bare bønder. Det er heller ikke kun i mannsdominerte yrker at utvalget av gode arbeidsklær for kvinner er dårlig. Slik er det også i for eksempel barnehage, innenfor renhold med flere. Flor ønsker etterhvert å utvikle arbeidsklær for kvinner i flere ulike yrker. Våren 2022 kommer det også synlighetsbekledning, og med dette tar Flor et stort steg videre mot målet om å være arbeidsklær for alle kvinner.

Flor vil takke alle som heier og støtter oss på veien videre! Flor-gjengen gleder seg til fortsettelsen.

 

Trykk Enter for å søke eller Esc for å lukke