FLOR
Lukk
Handlekurven er tom

Subtotal: 0,-

FLOR+FK=SANT

Felleskjøpet flor

Fra Voss til Felleskjøpet til resten av landet

Alle gründere som produserer varer har hatt samme problemstilling som Flor: Hvordan skal vi distribuere varene våre? Skal de kun være å få kjøpt på egne nettsider eller kun i butikk? Alle produsenter er forskjellige og markedet er i stadig endring: Det er ingen fasit på hvilken retning du bør velge. Og uansett hor mye du har analysert og tenkt; veien du velger kan likegodt lede deg til toppen av fjellet eller rett utfor stupet.

 

Tre veivalg

I hovedtrekk vurderte vi som andre tre veivalg: Å være sin egen distributør – å stå for all markedsføring selv og basere seg på salg gjennom egen nettside og egne butikk(er). Marginene blir høyere og du tjener mer penger per solgte plagg. På den andre siden må du bære alle kostnader på markedsføring, logistikk og evt butikkdrift selv. Penger du ikke har som nystartet bedrift. Den motsatte løsningen er å la andre selge plaggene for deg, kjeder eller butikker med etablert kundemasse som gjør at du enklere når ut til et nasjonalt marked. Oppsiden er at du umiddelbart kan får stor tilgjengelighet og synlighet. Flor vil med andre ord selge flere varer, men marginene på hvert plag blir dramatisk mye lavere.

Vi endte opp med det tredje valget: en kombinasjon av begge.

 

Vi går for Felleskjøpet

Flor teamet trengte ikke lang tid på å bestemme seg; vi var enstemmige på distribusjon gjennom Felleskjøpet. Når du først skal ha noen til å selge dine produkter, er de også med på å forme merkevaren din. Slik sett var Felleskjøpet en innertier. De står for de samme verdiene som oss; bærekraft for bonde og samfunn. Flor skal ikke bare være et klesmerke, men en aktør som setter kvinner og landbruk på dagsorden. I visjonen vår står det at vi skal gjøre kvinner stoltere av jobben sin. Det forplikter. Ikke bare for oss, men også for de som skal selge klærne våre. Felleskjøpet er mer enn en mulighet for distribusjon og høyre salgsvolum, det er også et kvalitetsstempel og noe som løfter oss som merkevare. Reduserte marginer skrev vi av som markedsføring.

 

Det første møtet

I våren 2017 hadde vi vårt første møte med innkjøpsteamet på Felleskjøpet. Kristin og jeg tok turen til hovedkontoret på Lillestrøm. Det eneste vi hadde med oss var klokketro på eget prosjekt, godt humør, litt nerver og en powerpoint med feiende flotte bilder og grafikk. Ikke et eneste plagg. Vi skulle med andre ord selge keiserens nye (arbeids)klær.

Naturlig nok ønsket innkjøpsavdelingen å se mer før de ville si noe som helst, men jeg tror vi klarte å så det viktigste frøet; at Flor er en merkevare med substans. Det er noe mer en arbeidsklær; en tankegang om at vi kan gjøre kvinner i landbruket og andre håndverksfag stoltere av yrket sitt.

 

Møte to – Et halmstrå

Høsten 2018 ankom prøvekolleksjonen fra Kina. Vi maste oss til enda et møte med FK, og november 2017 var vi tilbake på hovedkontoret på Lillestrøm. Denne gangen med litt mer selvtillit og et lass med Flor-klær. Endelig hadde vi noe å vise frem, kvaliteter å snakke om foruten en spennende og solid fundamentert merkevare. I slike møter ønsker vi at innkjøperne skal dele vår overentusiasme og la nøkternhet og objektivitet fare. Du ser for deg Felleskjøpet hoppe på stolen, kjøpe rubbel og bit og si at dette må ut i alle de 100 butikkene landet rundt. Det ble ingen stolhoping.

Vi gikk ut av møtet med et halmstrå (for å bruke en relevant metafor). Når vi fikk varer på lager og de holdt god nok kvalitet, var det kanskje åpning for testkolleksjon med distribusjon noen butikker. Godt nok for et par ukuelige optimister fra Voss og Lillehammer.

 

Møte 3 - Halleluja!

Foran møte nummer tre, var nervene tilbake. Det ble plutselig veldig klart for oss hvor mye som stod på spill. Vi hadde gjort det vi kunne for å få Flor inn på radaren til sentrale Felleskjøpfolk. Både gjennom sosiale medier og eget nettverk i bondeorganisasjonene.   Allikevel følte vi på usikkerheten. Var hintet om mulig avtale noe de ville gå tilbake på? Måtte vi senke hardt pressede priser enda mer? Vil de synes det var greit at vi hadde egen nettbutikk?

Men det gikk veien. Vi fikk en murstein av en kontrakt som måtte signeres, samt lovnad om salg via 15 testbutikker rundt omkring i landet. Halleluja! Nå var det opp til oss å sørge for å markedsføre Flor slik at salget i hver av testbutikkene var såpass lovende at vi fikk økt distribusjon neste sesong.

 

Lyst til å være med på siste innsalgsmøte med Felleskjøpet? Se filmen: 

 

 

 

 

Tilbake

Trykk Enter for å søke eller Esc for å lukke