FLOR
Lukk
Handlekurven er tom

Subtotal: 0,-

FLOR – en merkevare blir født

En merkevare blir født

Jeg jobber i et reklamebyrå på Hamar som heter Ferskvann.  I mars 2016 fikk vi et oppdrag fra Oppland fylkeskommune. Utfordringen var like enkelt formulert som den var vanskelig å ta tak i: Hvordan få flere kvinner til å velge en yrkeskarriere i landbruket.

En kampanje varer noen uker, lite ante jeg at det var starten på noe mer en reise som skulle vare årene fremover.

 

Landbruket trenger kvinner

14 prosent av bøndene i Norge er kvinner. Jeg tror Norsk bonde- og småbrukarlaget har rett i påstanden om at ei næring som bare rekrutterer blant halvparten av folket, taper. Ei næring som produserer varer der kvinner er majoriteten blant kjøperne og minoriteten blant produsentene, taper. Norge trenger bonden, og bondenæringa trenger kvinnen.

 

Terskler

Målgruppa til denne spesifikke kampanjen var kvinner med kjernealderen 25-45. Og da fortrinnsvis kvinner som på et eller annet plan hadde vurdert bondeyrket. Spriket i gruppa er stort, fra unge fremadstormende uten nevneverdige forpliktelser til trebarnsmødre i tidsklemme. For å treffe flest mulig av disse med et relevant budskap måtte må vi lete etter krysningspunkter. Hvilke felles terskler stopper kvinner fra å velge landbruksyrket?

 

Prosjektlederen som skulle bli bonde

Vi erfarte at tersklene handlet om kunnskap, økonomi og status. Områder som krever tilrettelegging på ulike plan. For å gi egen innsikt bredere horisont satte vi opp en intervjuliste med noen «tvilere» og noen som allerede hadde tatt valget. En av de jeg skulle intervjue var en av lederne jeg traff under Ungdoms-OL på Lillehammer. Jenta var Kristin Lemme, en vestlending som skulle legge prosjektleder-livet bak seg til fordel for sauebondeyrke oppunder ei fjellhylle på Voss. Hva får folk til å ta slike valg?

 

Møtet

Kristin og jeg satt på kjøkkenet mitt i Anders Sandvigsgate, Lillehammer.  Boller og kaffe satt frem, men knapt rørt. Engasjementet var like høyt som beliggenheten til Lemme gard på Voss. Kristin brant for landbruket. Yrkesvalget var mer et kall enn et kalkulert valg. Det handlet om å gjøre noe som var større enn en selv. Å sette mat på bordet til folket og ta vare på jorda for generasjonene som kommer. Det var entusiasme som ingen holdningskampanje i verden kunne mane frem.

 

Sandkornet i muslingen

Et sandkorn som kommer inn i en musling irriterer. Sandkornet kapsles inn i mineralet perlemor som etter hvert blir en verdifull perle. Sandkornet i Kristins hverdag var arbeidsklærne.

 

Klær skaper folk

Byrået hadde diskutert noe tilsynelatende så banalt som hvordan kvinner kler seg på jobb. Klær gjør noe med hvordan du ser på deg selv og hvordan du oppfattes av andre. Kristin bekreftet teorien. Som prosjektleder var hun vant til å kle seg litt opp. Når hun gikk inn i landbruket måtte hun kle seg i gammelt tur- og treningstøy resten av arbeidskarrieren i mangel på bedre alternativer.Ikke bare var det en terskel for Kristin, som et irriterende sandkorn hadde tanken om å lage egne arbeidsklær vært der i over 5 år.

På kjøkkenet i Anders Sandvigsgate ble sandkornet til Kristin en perle.

 

Navn på rekordtid

Jeg har deltatt i navneprosesser for flere store merkevarer og selskaper, prosesser som gjerne tar måneder før man finner noe en er komfortabel med. Her kom navnet på noen minutter. Et av de første forslagene som ble kastet frem var Fjøs. Begge var enige at det ble litt kjedelig. Noe sekunders stillhet. Kristin ropte FLOR!. Jeg tenkte kort, enkelt og klinger bra, og fikk umiddelbare assosiasjoner til vekst, fruktbarhet og blomstring. Når Kristin forklarte at FLOR betyr fjøs på Vossa-dialekt, gikk navnet fra bra til genialt.

Utkast på de første FLOR-logoene

 

Åpenbaringen

Jobber du i kreative yrker erfarer du noen sjeldne ganger magiske økter hvor alt stemmer. I løpet av en snau time med Kristin hadde en bunnsolid merkevare blitt fundamentert;

  • Et produkt som dekker en åpen nisje i markedet.
  • Gjennom Kristin en frontfigur og rollemodell med formidlingsevne, engasjement og utstråling utenom det vanlige.
  • Et navn som heller mot det geniale.
  • Men viktigst; en merkevare som handler om noe langt viktigere enn å selge arbeidsklær. Klærne er veien, men  målet er å gjøre arbeidskvinner i landbruk og yrkesfag stoltere av jobben sin.

 

Take-off

Kristin var fast bestemt, dette skal gjennomføres. Flor-flyet stod på rullebanen og kaptein-Lemme var klar for å ta av. Om jeg ville være med å bidra til å endre en av våre viktigste yrkesbransjer var det avgang nå.

En reklamekampanje varer noen øyeblikk. Å bidra på en positiv holdningskampanje som har som mål og løfte kvinner landbruket spesielt og yrkesfag generelt, løses ikke med en modul-annonse i Nationen. Det er en lang reise. Jeg takket ja til billetten.

 

2 år og 6 måneder senere, solgte Flor sin første arbeidsbukse.
 

…og om 7 år er Flor synonymt med samhold og stolthet blant kvinner i landbruk og yrkesfag.
 

- Johan

 

Tilbake

Trykk Enter for å søke eller Esc for å lukke